Over mij

Mijn foto
‘S-hertogenbosch , Brabant, Netherlands
Vaak ben ik in de keuken te vinden, voeding en koken is dan ook mijn passie. Ik hou van goed en vooral lekker eten. Wat is er dan mooier om van je hobby je beroep te maken? Allereerst ben ik gediplomeerd gewichtsconsulent. Daarnaast ben ik enige tijd geleden in aanraking gekomen met Thermomix en ben nu naast een hele enthousiaste gebruiker ook advisor voor Thermomix Nederland. Ik ben ook nog voor div. opdrachtgevers actief als promotiemedewerker. Je kunt mij tegenkomen bij groothandels, supermarkten, beurzen etc. Ik werk voornamelijk in de foodsector. Het draait dus allemaal om ETEN

zondag 10 april 2011

Spanakópita (Griekse spinazietaart)


Een Griekse hartige taart die goed past bij een zomerse dag.


Lekker met een tomatensalade en een glas witte wijn.


Kali orexi! (smakelijk eten)


Voor het deeg:
450 gram bloem
8 gram gedroogde gist
2 dl lauw water
1 ei
2 eetlepels olijfolie




Voor de vulling:
1 witte zoete ui
1 teen knoflook
1 kg gewassen spinazie
300 gram (Griekse) feta (evt light)
1 ei (losgeklopt)
1 eetlepel olijfolie om te bakken
1 bosje dille
zout, peper en nootmuskaat


Extra: 1 bakvorm van 28 cm en bakpapier


Meng de gist met de bloem. Vorm er een ring van, giet het lauwe water beetje bij beetje binnen de ring en meng het met de vingertoppen door de bloem tot een deeg. Laat 10 min. rusten onder een vochtige doek. Voeg het ei, olie en zout toe en kneed het in 5 min. tot een stevig, elastisch, niet plakkerig deeg.
Hak de dille fijn en de spinazie grof. Snipper de ui en knoflook. Fruit ze in de olie glazig en voeg de spinazie toe. Laat de spinazie slinken en breng licht op smaak met zout, peper en nootmuskaat (laat de spinazie uitlekken als deze nog veel vocht bevat). Brokkel de kaas en dille erdoor en laat afkoelen. Rol 2/3 van het deeg uit, 3 cm ruimer dan de bakvorm. Bekleed de bodem met bakpapier. Leg het deeg in de vorm en laat het over de randen hangen. Prik het deeg meerdere malen in met een vork. Schep de vulling erin. Rol de rest van het deeg uit. Bestrijk het overhangende deegdeel met ei. Bedek de vulling met de deegplak en plak de randen aan elkaar. Snij overtollig deeg weg van de rand en rol het uit en snij er versieringen van. Steek uit het midden van de taart een gaatje om stoom te laten ontsnappen. Bestrijk de taart met ei en laat 20 min. staan om te rijzen. Bak de taart vervolgens in ca. 40 min. op 190°C. gaar.






Totaal per persoon ± 794 kcal, waarvan Vet 39 En%, Koolhydraten 45 En% en Eiwitten 16 En%




Tip: de Feta vervangen door een andere kaas (evt light), de spinazie kan vervangen worden door een andere groente of mix van verschillende groenten.


Originele recept komt van de site: http://www.ztrdg.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten