Over mij

Mijn foto
‘S-hertogenbosch , Brabant, Netherlands
Vaak ben ik in de keuken te vinden, voeding en koken is dan ook mijn passie. Ik hou van goed en vooral lekker eten. Wat is er dan mooier om van je hobby je beroep te maken? Allereerst ben ik gediplomeerd gewichtsconsulent. Daarnaast ben ik enige tijd geleden in aanraking gekomen met Thermomix en ben nu naast een hele enthousiaste gebruiker ook advisor voor Thermomix Nederland. Ik ben ook nog voor div. opdrachtgevers actief als promotiemedewerker. Je kunt mij tegenkomen bij groothandels, supermarkten, beurzen etc. Ik werk voornamelijk in de foodsector. Het draait dus allemaal om ETEN

maandag 10 februari 2020

Groenten (puree) soep basisrecept






1 eetlepel olie
1 gesnipperde ui
1 stengel bleekselderie in stukjes gesneden
enkele peperkorrels
1 stuk winterpeen (ca 5 cm ) in stukjes gesneden
1 of 2 bouillonblokjes

DIT IS EEN IDEAAL RECEPT VOOR DE THERMOMIX!

Zonder veel afwas snel een heerlijke voedzaam gerecht. 

Groenten naar keuze  (400- 500 g ) Kruiden: een klassiek bouquet garni (peterselie,tijm en laurier) of soepkruiden (lavas, bieslook en selderij) of gewoon een eetlepel gemengde Italiaanse of Provençaalse kruiden.

Verwarm 1 eetlepel olie en voeg de ui, de bleekselderij, de winterpeen, de kruiden naar smaak en de peperkorrels toe. Verwarm dit op een zacht vuurtje en voeg na een paar minuten de in stukjes gesneden en gewassen groente (zie onder) toe. Laat dit op zacht vuur verder trekken, voeg 1 liter kokend water en bouillonblokjes toe en laat het geheel ca 10 minuten zachtjes koken. Pureer dan met staafmixer of in een keukenmachine het geheel (haal wel de kruiden er eerst uit) en kook nog een paar minuten door.

Verrijk de soep eventueel met een paar eetlepels crème fraîche (light) en gebruik staafmixer om dit goed te mengen. Maak op smaak af met peper en zout. Pas op met zout, ook in de bouillonblokjes zit zout!

Voor de soep zijn geschikt:
Asperges, avocado, bieten, bleek-, knolselderij, bloemkool, broccoli, champignons, courgette, doperwten, groene-,savooie-,spitskool, komkommer, kropsla, paprika, peultjes, prei, snijbonen, spinazie, spruiten, tomaten, tuinkruiden, ui, venkel, witlof, wortel.

 Maak er een maaltijdsoep van met een vulling van bijv.: kleingesneden groente, erwtjes, mais, tauge, plakjes champignons, reepjes kipfilet, blokjes chorizo, garnaaltjes, mosselen enz. 

Tip: voor een vegetarische soep gebruik groentebouillonblokjes

Smakelijk eten toegewenst door À la Carte Voedingsadvies


Geen opmerkingen:

Een reactie posten