Over mij

Mijn foto
‘S-hertogenbosch , Brabant, Netherlands
Vaak ben ik in de keuken te vinden, voeding en koken is dan ook mijn passie. Ik hou van goed en vooral lekker eten. Wat is er dan mooier om van je hobby je beroep te maken? Allereerst ben ik gediplomeerd gewichtsconsulent. Daarnaast ben ik enige tijd geleden in aanraking gekomen met Thermomix en ben nu naast een hele enthousiaste gebruiker ook advisor voor Thermomix Nederland. Ik ben ook nog voor div. opdrachtgevers actief als promotiemedewerker. Je kunt mij tegenkomen bij groothandels, supermarkten, beurzen etc. Ik werk voornamelijk in de foodsector. Het draait dus allemaal om ETEN

maandag 15 november 2010

Runderstoofvlees met geroosterde aardappelpartjes en appelmoes


Stoofvlees

600 gram runderlappen (mager) 1 blaadje laurier
4 uien Versgemalen peper
1 grote tomaat 1 plak ontbijtkoek
1 glas rode wijn 1 eetlepel olie

Stoofvlees in blokjes snijden en droogdeppen, uien en tomaat grof snijden. Verhit in een braadpan de olie en bak de stukken vlees aan alle kanten bruin. Voeg de uien en tomaat toe en laat ook bruin worden. Voeg de rode wijn, de kruiden en de peperkoek toe. Voeg heet water toe tot vlees bijna onder staat. Laat op een zacht vuur min. 2 uur stoven tot het vlees zacht is. Naar smaak peper en zout toevoegen.
Ontbijtkoek geeft een kruidige smaak maar zorgt er ook voor dat je een gebonden jus krijgt.

Tip: giet nooit koude vloeistof op vlees want daar kan het taai van worden.

Geroosterde aardappelpartjes
4 grote vastkokende aardappels 2 eetlepels olijfolie

Verwarm de oven voor op 200 graden. Boen de aardappels schoon onder stromend water en snijd ze (ongeschild) in partjes. Verdeel deze over een met bakpapier beklede bakplaat. Besprenkel met de olie en bak in 40-45 min gaar. Schep halverwege de tijd een keer om.

Tip: bestrooi de partjes voor het bakken met zeezout, takjes rozemarijn. Ook is het lekker om er teentjes knoflook tussen te leggen zodat deze ook geroosterd worden.

appelmoes
4 grote appels (goudrenetten) Kaneel

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snijd in stukjes. Doe de appelstukjes in een pannetje met een beetje water. Doe een deksel op de pan en laat op laag vuur stoven tot appel zacht is. naar smaak een beetje suiker toevoegen. Bestrooien met een beetje kaneel.
Tip: voeg wat stukjes gewelde gedroogde abrikoos of rozijnen toe en je hoeft geen suiker of zoetstof toe te voegen.
Warm of koud serveren

Tip: de gerechten zijn voldoende voor 4 personen maar kunnen (met uitzondering van de aardappeltjes) ook heel goed in porties in de diepvries bewaart worden.

Serveer met een schaaltje rauwkostsalade en/of een gekookte groente (2 groentelepels)

Tip: let er op dat de helft van je bord gevuld is met groenten of neem vooraf of eventueel als lunch een goedgevulde groentesoep

Totaal per persoon ± 600 kcal, waarvan Vet 20 En%, Koolhydraten 50 En% en Eiwitten 30 En%

Bereidingstijd meer dan 2 uur

Smakelijk eten toegewenst door
Àla Carte Voedingsadvies en de Laarhoeve


Tip voor de mensen in Waalre en omgeving: neem eens een kijkje in de vleeswinkel van de Laarhoeve . Hier wordt heerlijk vlees van eigen beesten verkocht en ook voor kakelverse eieren kun je hier terecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten